mandag 7. desember 2009

Noen eksempler på bento~

Hei hei!

Da jeg skrev den første posten min om bento, hadde jeg ikke med noen bilder. Det er veldig vanskelig å finne bilder på nettet som ikke er fryktelig overpyntede saker laget av rene matkunstnere. Et eksempel er dette bildet, et av de første som kommer når man søker i Google:



Denne typen bento passer veldig dårlig til å lage på hverdagsmorgener, og for meg er ikke strevet verdt det i det hele tatt. Det er mye viktigere for meg at maten smaker godt, og ser pen ut i seg selv. Maten kan se veldig deilig ut bare ved å tenke over fargene på maten og legge den i boksen med omhu.

For å finne fram til det jeg snakker om, har jeg sett på siden www.justbento.com som jeg har nevnt tidligere. Det er mengder av fantastiske oppskrifter, bilder og tips på denne siden, og jeg får hauger av inspirasjon fra bare en liten kikk innom der. Den er også skrevet på en måte som er enkel å forstå selv om man ikke er kokk, og den bruker i stor grad ingredienser alle kan få tak i. Her er noen bilder og linker til tre bentoer derfra, som jeg liker spesielt godt:




Dette er for meg et eksempel på akkurat den typen bento jeg vil lage. Den er pen å se på, enkel og sunn.
Innhold:
 - Biter med teriyaki-kylling
 - Kokt spinat
 - Kokte bønnespirer med umeboshi (syltet plomme)
 - Ris
 - Tamagoyaki (rullet japansk omelett) av 1/2 egg

Link



Denne bentoen ser fargerik og god ut, og man kan bruke opp all slags rester av grønnsaker og kjøtt som ligger rundt i kjøleskapet. Den består også bare av én rett, så den krever mindre styr enn den forrige f.eks.
Innhold:
 - Shirataki nudler (geleaktige nudler fra japan som nesten ikke har kalorier. Kan erstattes med andre nudler)
 - Forskjellige oppkuttede grønnsaker
 - Tofu (Jeg spiser ikke tofu, men kylling eller svin funker jo like fint)
 - Kochujang (koreansk rød bønnepasta)





Denne bentoen ser så frisk og glad ut! Det er akkurat det jeg vil tenke når jeg åpner mine egne matbokser også.
Innhold:
 - Saltet laks (det er oppskrift på siden)
 - Onigiri med erter (risballer med eller uten fyll, en japansk lunsjfavoritt)
 - Asparges med eddik
 - Eggerøre
 - Tomater og sukkererter



Og det var det for nå! Dere får titte innom Justbento selv, og jeg kommer sikkert til å poste mer derfra senere.

~Ana

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar